Waarom SEO bestaat uit interpretatie en nadenken

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart. Er bestaan geen standaard handelingen voor. Al doen vele bloggers, marketing bureau’s en forums je dat geloven.

Je moet zelf nadenken bij SEO. Intepreteren, analyseren, handelen en bijsturen.

Waarom?
Elke situatie is anders. Geen enkele website kan identiek zijn aan een andere website. Ook al probeer je dat zo dicht mogelijk te benaderen, het is onmogelijk.

Een vaste zoekmachine optimalisatie strategie is er niet. Waarom? Elke situatie is anders.

Je kan SEO niet leren door het advies op forums of blogs op te volgen. Wat je wel kan is proberen te begrijpen waarom men in een bepaalde situatie die bepaalde strategie probeert toe te passen.
Dat is namelijk zoekmachine optimalisatie. De juiste acties uitvoeren voor de reële noden.

Je kan advies krijgen van een top SEO’er omtrent een bepaalde website. Als die vrouw of man zich terdege verdiept heeft in die website kan dat een uitstekend advies zijn.
Maar wanneer je dat advies dan gaat toepassen op een andere website kan het helemaal niet zo goed zijn.
Omdat elke website en de situatie waarin ze verkeert anders is …

Bovendien hebben we te maken met de menselijke factor. Niemand is hetzelfde als iemand anders.
Zo kan het gebeuren dat er een SEO regel wordt opgesteld en dat die regel heel goed is.
Doch zijn we allen mensen en zal ieder, al is het met kleine nuances, een iets ander beeld hebben van die regel.
Daar komt dan nog bij dat elke website en elke situatie anders is …
De SEO regel zelf zal dus ook nooit helemaal hetzelfde effect hebben.

Dat zijn 2 belangrijke punten in de zoekmachine optimalisatie wereld die vaak over het hoofd worden gezien.
Ook vele zoekmachine optimalisatie (zeg maar marketing in de meeste gevallen) bureaus lijken dit vaak over het hoofd te zien. Zij stellen een standaard checklist samen op basis van de basis van SEO. Zij werken dat lijstje netjes af zoals ze bij elke website doen en handelen de zaak netjes af.
Nuttig! Maar het is geen zoekmachine optimalisatie zoals het hoort …

Zoekmachine optimalisatie is dus helemaal omtrent : Interpreteren, analyseren, handelen en bijsturen.
En voor degenen die zich er heel diep in storten komt daar nog veel testen bij. SEO blogs die testen zijn altijd het lezen waard.
Is het nu de verandering van domeinnaam, allerlei linkbuilding technieken of het neerplonzen van 3 artikels op een dag, … Je kan er iets mee.

Edwin had er overigens een tijdje geleden ook iets over geschreven : SEO is boerenverstand, geen wetenschap

 

24 Responses to “Waarom SEO bestaat uit interpretatie en nadenken”


  • Wetenschap ( de primitieve dan ) heeft altijd in hetzelfde schuitje gezeten. Het beheersen van een vakgebied hangt volledig samen met het begrijpen van de zoveel mogelijk factoren die iets kunnen beinvloeden. op het gebied van seo zitten we op dezlefde hoogte als de weersvoorspellers : continu analyseren en bijsturen om inzicht te krijgen in de continu wijzigende algoritmefactoren (geen typfout.. ).
    Het is opzich niet direct eigen aan zoekmachine optimalisatie, maar de opgedane kennis door praktijkervaringen blijft veel langer “hangen” dan theoretisch studiemateriaal.

     
  • Het is uiteraard altijd handig wanneer je de laatste nieuwtjes in SEO-land kent, om nog sneller betere resultaten te boeken. Maar uiteraard mag je je niet vastpinnen op “die hoge plaats in Google”, er moeten ook conversies volgen!

     
  • Klopt, maar dit is een stappenplan, zonder goede posities heeft het weinig zin om tijd in de conversie te steken

     
  • Eerst hoge plaats en dan conversie al heb je als het goed is al een beetje rekening gehouden met alles vanaf het begin, dus bouwen website.

    De laatste nieuwtjes in SEO land zijn goed om weten maar je bouwt beter op een basis tussen de laatste nieuwtjes en oog voor de toekomst.
    Bv : Je kan nu met een aantal van x soort linken best scoren. Maar als volgende week het algoritme verandert kan het evengoed zijn dat je in de diepte dondert. Dus maak je als basis een breed linkenpatroon dat het altijd behoorlijk zal doen en waar je met kleine bijsturingen(indien nodig) altijd goed scoort.

     
  • Ik denk dat ook vooral belangrijk is om te evalueren of je handelingen het gewenste resultaat hadden.

     
  • Beetje late reactie maar niet helemaal eens met de stelling hier eerder gegeven in de comments…want wat als je een half jaar aan een #positie werkt, die uiteindelijk behaalt maar blijkt dat de conversie uitblijft ? Ook na uitvoerig testen…

    Sommige woorden/combinaties hebben veel verkeer maar converteren gewoon niet, en dat kan verschillende oorzaken hebben..eentje daarvan is de cyclus waarin je je potentiële klanten vangt..zitten ze nog in hun oriëntatie fase, dan kan je het schudden.

    SEO is heel veranderlijk en uiteindelijk ook behoorlijk stabiel…De onpage factoren zijn eigenlijk nog niet zoveel veranderd (op wat keyword stuffing na misschien die vroeger frequent voorkwam en werkte 😮 ). En wat het linken betreft…de manieren veranderen en de criteria worden een beetje aangepast door G maar uiteindelijk blijft het linken van A naar B 😮

    Dave

     
  • Maar Dave, wat heeft SEO met conversie te maken? Het zal voor sommige het uiteindelijke doel zijn om een conversie te halen, maar SEO word lang niet alleen daarvoor toegepast. SEO is in principe alleen het verhogen van bezoekersaantallen via zoekmachines. Ikzelf heb een aantal websites die ik puur uit hobby beheer, ik verdien er gewoon nagenoeg niks aan, op een paar adsense dollartjes per maand. Voor mij is de seo puur om meer bezoekers te lokken en daardoor mijn website succesvoller te krijgen.

     
  • Hi Emiel .. zoals je zelf aangeeft als hobby kan het leuk zijn om je site uiteindelijk aan de top te zien verschijnen maar als het net iets meer dan een hobby is ga je wel 2 keer nadenken voor je er aan begint.

    Ik vrees dat een bedrijf niet zomaar een budget van X-duizenden euri gaat vrijmaken om ‘bovenaan’ te staan zonder ROI.

    Ik begijp je redenering wel, maar dat SEO niks met conversie heeft te maken..er zullen er een paar steigeren als ze dat horen 😮

    Dave

     
  • Maar waarom zouden mensen gaan steigeren, SEO heeft gewoon niks met conversie te maken. Met steigeren zul je de definitie van SEO niet aanpassen.

     
  • Wat ik dus al eerder zei, quasi niemand heeft dezelfde visie op een bepaald iets.

    Als conversie het doel is van SEO dan heeft het er quasi alles mee te maken. Is conversie niet belangrijk maar wel een zo hoog mogelijk aantal bezoekers dan is conversie weer totaal onbelangrijk.
    SEO dient natuurlijk niet altijd het doel om te verkopen. Maar toch wel vaak.

    Zoiets moet door de SEO’er in kwestie worden ingeschat en in daden omgezet.

     
  • De definitie van SEO is toch iets anders dan dat het een paar jaar geleden was..ok misschien volgens de Wiki’s niet 😮 maar wiki’s en praktijk gaan vaak niet zo goed samen..

    Veel bezoekers is toch ook een doel en op een bepaalde manier zullen ze ook converteren ?

    Dave

     
  • Mja, zo kunnen we nog een tijdje doorgaan …
    🙂

    Is zo met alles, je hebt theorie en praktijk.

     
  • Ik begrijp Dave wel..laten we zeggen dat een ideaal resultaat gegenereerd wordt door een geoptimaliseerde website met goede conversietechnieken. Het zijn naar mijn bescheiden mening wel 2 vakken apart e..zuivere SEO heeft meer met keywords keuzes en zoekmachineposities te maken dan met converteren..ieder zijn vak zou ik zeggen.. 🙂 iemand die beiden beheerst mag zich van mij een internetmarketeer noemen.. 😉

     
  • Tuurlijk heeft Dave gelijk. Dave heeft het over de praktische of beter professionele toepassing van SEO.
    Emiel heeft het dan weer over de andere kant van SEO.

    Zoals Edwin al eerder verklaarde op zijn blog, gezond boerenverstand. SEO is in elk geval weer ietsje anders.

     
  • Als kleine e-zelfstandige ben je verplicht om van alles iets af te weten 😮

     
  • SEO is zeker en vast een vak apart. Voor ieder website dezelfde strategie toepassen zal bij vele gevallen niet werken. Als kleine SEM`er moet je zeker alle nieuwtjes volgen/seo blogs lezen maar je werk daarop baseren is wel gewaagd,denk ik.

     
  • De basis van SEO is voor elke site gelijk …sterker nog, het is eigenlijk heel weinig geëvolueerd de laatst 5 jaar.

    SEO is geen ‘mysterieus iets’…Maak dat je structuur van je website en je pagina’s in orde is en zorg voor links 😮 De eerste 2 zijn makkelijk en uit het boekje te halen, het laatste..daar is iets meer werk aan…

    Dave

     
  • Volgens de grote belgische SEO bedrijven is dit niet voldoende. De conversie ratio is ook belangrijk zeggen ze. Een degelijke website met een kwalitatieve content staat op de 1ste pagina van Google en zeg je nogaltijd dat conversie belangrijk is ??? Ja tuurlijk is dat belangrijk maar als men jouw website kan vinden,is het grootste probleem (al opgelost denk ik). Hoe je het binnen je site de bezoeker ontvangt ligt aan jou.

     
  • Zo werkt dat niet helemaal voor de grote bedrijven vrees ik.
    SEO in de bedrijfswereld wordt gehanteerd om conversies te maken. Het is dan ook logisch dat in die vorm van SEO bijzonder veel aandacht gaat naar conversie.

     
  • De ‘grote SEO bedrijven in BE’..daar zeg je weer zoiets…Sta me toe om even een uitspraak te doen en te zeggen dat de Conversie Ratio helemaal niet belangrijk is ! Een klein voorbeeldje en jij mag zelf kiezen in welke schoenen je wilt staan 😮

    – Website A heeft een CR van 0,3%, wat een gemiddelde opbrengst van 250 euro per transactie oplevert..
    – Website B heeft een CR van 7% wat een gemiddelde opbrengst van 150 euro per verkoop oplevert..

    Kies je nog steeds voor de hoogste conversie ? Uiteindelijk gaat het er om hoeveel er op je bankrekening staat…

    Dave

     
  • Inderdaad … It`s all about the money 🙂

     
  • Alleen ik wordt wel horendol van dit soort uitspraken ” ranking is niet belangrijk, conversie is veel belangrijker”
    Als je site op plaats 120 staat is verdien je met of zonder conversietechnieken niets..conversie is waardeloos zonder zuivere seo..

     
  • Volgens mij bestaat SEO voor 50 procent uit het goed toepassen van enkele regels. Je hebt misschien 10 regels en dan een hele lijst afgeleiden. Kwestie van ze te kennen en ze toe te passen (wat niet altijd evident is want klanten hebben ook nog andere belangen).

    De andere 50% is talent en het zien van opportuniteiten. Dat kan op basis zijn van testen, bekijken, analyseren en herbekijken. Dat kan ook een stuk op basis het ‘buikgevoel’ zijn.

    Uiteraard maakt die laatste 50 procent het verschil en bepaalt dat of een internetmarketeer echt goed is. Vandaar dat ik het ook niet eens ben met de stelling van Bart van Netlash (http://www.netlash.com/log/zoekmachine_optimalisatie_kan_je_zelf), je kan evengoed hetzelfde zeggen over webdesigners of webbuilders. ‘Iedereen’ kan het leren, maar sommigen hebben dat extraatje en hebben feeling voor het medium. Heb Bart al veel slimme dingen horen zeggen, maar hier deel ik zijn mening totaal niet 🙂

    It’s al about the passion!

     
  • Ik kan het hier alleen maar helemaal mee eens zijn. Ik vraag me soms ook af hoe ‘seo bureau’s’ grote aantallen klanten aankunnen. Seo is maatwerk en vraagt ook enige kennis van de branche waarin een te optimaliseren website zich bevindt. Je begeven op forums en weblogs, of zelf een eigen weblog starten kan hier een onderdeel van zijn. Als ik kijk hoeveel tijd ik dagelijks bezig ben met het optimaliseren van mijn eigen website dan zou je inderdaad denken dat de ‘bureau’s’ meer bezig zijn met het afwerken van standaard checklists!

     
Comments are currently closed.