Google is een slechte zoekmachine

Open brief aan Google (onbetrouwbare sites moeten een nofollow krijgen) :

Beste Google,

Ik ben het geklooi en de slechte zoekresultaten in uw zoekmachine meer dan beu.
Het lijkt nergens meer naar en mocht ik beroepsgewijs niet zo veel te maken krijgen met de Google zoekmachine dan gebruikte ik het enkel nog om zo naar de nieuwsgroepen te gaan.

Het was al niet bijster goed de laatste maanden maar de laatste weken is het gewoon huilen met de pet op. Ik verlies massa’s tijd door informatie te zoeken in uw zoekmachine om daarna te moeten terug vallen op andere zoekmachines.

Zo was ik de afgelopen dagen op zoek naar regio specifieke bungalows, php gerelateerde vragen en nog meer.
Wat de Google zoekmachine me voorschotelde is gewoon hallucinant te noemen.
Rommel, rommel en nog eens rommel. Puur tijdverlies.

1 terugkerende constante, een massa resultaten in de SERP’s met Google Adsense op plaatsen waar content behoort te staan ipv grote Adsense blokken…

En als we dan ook nog eens zien hoe ze phpld.nl blijven afstraffen voor niks …

En laten we het nu toch maar eens heel duidelijk stellen, links verkopen die pagerank afstraffen is het probleem van Google en het is een beetje zielig dat ze daarvoor de websites gaan afstraffen.
Het neigt zelfs een beetje naar tirannie. Neem nu cleanlinking van tradetracker, volgens sommigen zou dit worden bestraft door Google? Dat is wel heel bizar dat Google gaat bepalen hoe concurrenten moeten te werk gaan. Dit is er gewoon ver over, concurrentie vervalsing en enkel en alleen omdat hun berekeningssysteem gebreken heeft. Het systeem van Google zelf is dus de schuldige en dat kan blijkbaar niet meer mee waarop ze dan als een stelletje zielige rovers de internet wereld gaan bedreigen dat hun regels moeten worden gevolgd.
Google is NIET de eigenaar van het internet en zijn nog andere zoekmachines ook.

Een ander voorbeeld, de zoekmachine optimalisatie blog van Dave die te maken krijgt met Google bowling. Het is duidelijk dat Google’s algoritme totaal doordraait en dat het langs alle kanten manipuleerbaar is in de slechte zin.
Algoritmes zijn altijd manipuleerbaar maar dan meestal in de zin van de relevantie ed verbeteren. Bij Google is het gewoon een piratenspel aan het worden waar vooral de website eigenaren en Google zoekers het slachtoffer van worden.
Google zelf verdient er goed aan want nooit eerder werd er zo vaak op de ads geklikt.

Toeval? Of is Google de Lernaut& Hauspie van het hedendaagse internet aan het worden?

Feit is dat het nu wel erg gevaarlijk aan het worden is om te investeren in een website met een zoekmachine markt waar Google ronduit dominant is en waar ze blijkbaar de gekste toeren uithalen.
Je zal maar duizenden euro’s investeren in een website om een week later om de meest onduidelijke redenen(als die er al zijn) je hele investering de kelder in te zien gaan.
Dit wordt gewoon te gek voor woorden.

Sorry, maar mijn Google liefde voor de zoekmachine is over.

Genoeg is genoeg!

Ik doe een oproep om in dit artikel te reageren met Google queries die afschuwelijk zijn. Je komt er een massa tegen. Gooi ze hier gewoon neer opdat we vanuit zo veel mogelijk niches kunnen aantonen dat de zoekresultaten van Google gewoon afschuwelijk zijn op dit moment.

 

19 Responses to “Google is een slechte zoekmachine”


  • als je informatie zoekt, dan ben je het best bij msn live vind ik. Yahoo valt ook wel mee. Google bakt er niets van.

    Google is wel snel, dingen worden snel opgenomen, maar worden niet op de juiste plaats gezet. Voor het ‘laatste nieuws’ moet je dus bij google zijn. Is er 2 uur geleden een vulkaan uitgebarst, dan is google zowat de enige waar je daar iets over zal vinden. Live en Yahoo falen hierin wel wat.

    Maar over het algemeen, doen msn en yahoo het beter, want dat ‘laatste nieuws’ zoekt men wel gemiddeld minder als ‘echte’ informatie.

     
  • Voor nieuws zijn er speciale kanalen bij zowel Yahoo, Google als Windows Live/MSN.

    Google heeft ook eigen videokanalen, eigen landkaarten en nog veel meer.

    Het stoort mij ook, en niet gering, dat ik in de reguliere zoekmachine voortdurend al die zever door men strot krijg geduwd.
    Als ik een video zoek zal ik wel op youtube, google video of garage tv gaan zoeken.
    Als ik afbeeldingen zoek zal ik die eveneens gaan zoeken in de afbeeldingen zoekmachine.

    Dit is het verhaal van een citroen die helemaal wordt uitgeknepen om daarna vast te moeten stellen dat ie ook helemaal uitgeknepen is.
    Ik wil er niet bij zijn als ze die vaststelling eenmaal moeten gaan maken.

     
  • I.p.v. Google gebruik ik de laaste tijd vinden.nl dat schiet tenminste op.

     
  • Het is me toevalling opgevallen in Google.nl bij het zoeken naar “Edwin”, 3 niet-als-gesponserde-koppeling-aangegeven-resultaten op positie 4-6, een precedent met grote gevolgen naar organische zoekresultaten toe…
    Op een superspamsite vond ik http://www.edwinsdesignlab.be als ankertekst voor een andere spamsite..het begin van .. ?
    MSN live heb ik altijd rotzooi gevonden..

     
  • Het is inderdaad triest.
    Met een vroegere eenvoudige site (zelf gebouwd met composer) stonden en staan we steeds op 1 wereldwijd en zeker in Nl: http://www.counselling.nl/
    Met een nieuwe site (gebouwd met joomla en een hoop kosten) die naar veel mensen linkt en 10 keer geavanceerder is onvindbaar: http://www.gcoach.nl

     
  • Edwin, screenshotje of link of artikel op je blog daaromtrent met wat meer uitleg zou handig zijn want ik zie het niet meteen wat je bedoelt.

    De laatste week was ik persoonlijk heel tevreden over Windows Live/Msn
    Dat verbaasde me zelf ook. Maar zij doen het vooral regionaal toch vrij goed. Ik vind dat ze goed aan het verbeteren zijn.

     
  • Paul, Ik ken de doelen en de historie van de nieuwe site niet maar ik denk dat er wel wat verbeterpunten mogelijk zijn qua seo.
    Zo heb je telkens Gcoach.nl als eerste in de titel staan en zijn de meta description en keywords quasi overal op de site hetzelfde denk ik. De duplicate content filter kijkt oa eerst naar die dingen en dat kan dus een probleem zijn.

    Maar tja, om dat helemaal uit te vlooien is een grondig analyse nodig.

    Het is ook zo dat nogal website bouwers niet echt veel verstand hebben van de SEO van een site. Het beste dat je kan doen als je een website laat maken is om dat of in samenspraak te doen met een seo consultant of het te laten controleren door een seo consultant.
    Dat bespaart heel wat geld of brengt een stuk meer op.
    En het is niet zo dat de grootste website design bedrijven altijd goed zijn voor de vindbaarheid van een site. Het oogt vaak allemaal heel goed maar het belangrijkste, de vindbaarheid van een site voor zoekmachines, krijgt mijns inziens nog te weinig aandacht bij vele webdesigners.

    Ik vind het zelfs een goed idee voor grote bedrijven die een SEO bedrijf inhuren om dat nog eens te laten dubbel checken bij een ander bedrijf of consultant.
    Het kan zijn dat men onnodige werken wil doen of dat men toch niet zo SEO kundig is als men doet vermoeden.

    Maar het is altijd een beetje het 1 tov het ander afwegen al zijn de hoogst noodzakelijke punten vaak wel duidelijk. Qua SEO naar bedrijven toe moet er ook altijd gewerkt worden met het oog op de toekomst. Te veel SEO is ook weer niet gewenst want daar wordt je tegenwoordig ook weeral voor afgestraft …
    Kortom, huur een consultant in. Een paar uurtjes volstaan normaal en als het goed is ben je dan toch een stuk zekerder van de rendabiliteit van je eindproduct.

    Maar dit artikel gaat eigenlijk over de Google zoekresultaten zelf 🙂

     
  • Edwin in Google.nl
    “bekijk de resultaten van Edwin jeans staat er op de 4de positie, is dat een typo van Edwin ?, daaronder staat een broekensite met een flut optimalisatie die jawel EdwinJeans verkopen,en wat zien we rechts in de adwords..Edwin jeans,ik kan er geen zinnige uitleg over geven..

    P.S. Google wordt toch bedankt voor de PR4 en PR5 voor mijn blogs vandaag… 🙂

     
  • Edwin, dat is een verfijning die google automatisch doet.
    Wat jij als 4e resultaat aanziet is gewoon een toevoeging. Edwin blijkt ook een jeansmerk dat allicht vaak gezocht wordt.
    Google geeft dus in de Edwin resultaten een link naar de zoekopdracht voor Edwin Jeans en plaatst daar 3 resultaten van Edwin Jeans onder.

    Zulk een zaken doen ze al een tijdje. Ik heb er al eens een artikel over geschreven :
    Google verklaart me de liefde
    Alleen is het bij dit voorbeeld (zoek ask in Google) iets ingewikkelder doordat ook de taal van de gebruikers in een regio lijkt mee te spelen.

     
  • zulke zaken kwam je vroeger veel tegen als je zocht via een adsense zoekveld,dit ben ik nog niet tegengekomen en ik blijf het dubieus vinden, zoeksuggesties staan meestal onderaan en zijn zelden commercieël van aard.
    Na een snelle blik in de adwords suggestion tool blijken in Nederland diverse Edwins gezocht te worden,waarom moet deze commercieële dan gesuggereerd worden ?

     
  • Geen idee, waarom suggereren ze sevgi als je ask intypt?
    De gekste dingen doen ze met hun zoekmachine.

     
  • Beste Pascal,

    dank je voor de tip, het kan inderdaad een goed idee zijn om er een specialist naar te laten kijken. Ikzelf ben niet thuis in Joomla.

     
  • Hou altijd in het achterhoofd wat de interne mission statement van Google is. Vergeet het “Don’t be evil” verhaal, de missie van Google is centen verdienen door content gerelateerde advertenties te plaatsen op al zijn eigen sites en een zo groot mogelijk aantal partnersites (via Google AdSense). Iedereen die hier niet in meespeelt of tegenin durft gaan moet met de gevolgen leven. Als dit kan door websites die links verkopen te straffen in de organische zoekresultaten (SERP’s), dan heb je bijna geen keuze dan hierin mee te gaan. Een site die niet in de index van Google opgenomen is is bijna op voorhand ten dode opgeschreven. En het is inderdaad zo dat Google de laatste tijd z’n spierballen al eens durft laten zien. Niemand is verplicht Google hierin te volgen, maar wil je verkeer via Google, dan moet je spelen volgens hun spelregels.

    Hier kan je trouwens een interessant artikel lezen over het afstraffen van betaalde links: http://searchengineland.com/071007-173841.php

    Wat de resultaten van de SERP’s betreft, er is inderdaad een lichte kwaliteitsdaling merkbaar tegenwoordig, maar een volwaardig alternatief is m.i. nog altijd niet voorhanden. MSN/Live Search levert simpelweg slechte resultaten, Yahoo! is te sterk gericht op de Amerikaanse markt, Ask.com hetzelfde verhaal en Altavista is een beetje achterhaald. Ik kijk met veel verwachtingen uit naar elke nieuwe search engine die het licht ziet en hoop dat er eindelijk eens een deftig alternatief voor Google zal opstaan (dan moeten ze wel beter worden), maar voorlopig denk ik dat we ons moeten neerleggen bij de macht van Google en het spel nog even moeten meespelen…

     
  • Het hangt er allemaal vanaf wat je zoekt met MSN/Live Search (waarom denk ik altijd aan Windows Live).

    Als ik iets vakantie gerelateerd zoek vind ik daar toch wel wat meer dan bij Google.

    Ik denk trouwens dat het wachten is op Baidu en NHA(of hoe noemt die Koreaan) vooraleer er iets verandert. Maar komen doen die, vroeg of laat.
    Tenzij ze door Europa worden tegen gewerkt, wat me dan ook weer niks zou verbazen.

    En het grote probleem is ook dat die regels nogal onduidelijk of met enige creativiteit worden toegepast. De ene wel, de andere niet …
    Het is me overigens ook nog steeds een wonder waarom Voelspriet en nog andere NL sites een link krijgen op de Google blog(ook al is dat tegenwoordig nofollow).
    Zo bijzonder veel valt daar toch ook niet te lezen mijns inziens.

     
  • voordienepascal..

    ask betekent liefde int turks ..
    en sevgi betekent da ook ongeveer!

     
  • Wauw, nooit geweten dat er ook weerstand is tegen google. Ik loop zelf ook af en toe wel tegen wat dingetjes op die mij irriteren ( irrelevante pagina’s, vreemde adwords enz. ), maar ben verder niet zo thuis in SEO dus ik kan niet met voorbeelden komen. Echter vind ik het wel interessant, mede ook omdat mijn zoon momenteel met SEO bezig is. Interessante markt.

    Esmeralda

     
  • x jaar later is er plots aanhoudende kritiek op spam en slechte zoekresultaten.

    Nochtans zijn ze echt niet veel veranderd volgens mij…

    Google … best marketeers in the world.

     
  • No offence,

    maar google is toch wel de beste zoekmachine.

     
  • Kan best zijn.
    Maar als ik “geboortekaartjes foto” ingeef vind ik Bing toch echt niet minder dan Google.
    🙂

    En ja, ik gebruik Bing meer dan Google. En soms vind ik meer soms minder. Maar over t algemeen surf ik toch liever naar Bing de laatste tijd.

    De 3 beste producten van Google zijn:
    1)gmail
    2)translate
    3)analytics

    Maps er misschien nog bij en dan is de zoekmachine al maar nr 5 meer van beste producten van Google. (als ik advertentiesysteem meetel 7 want ook adsense en adwords tellen dan mee).

    Volgens mij is dat een probleem voor Google inc. Te veel focus weg van de kern.

     
Comments are currently closed.