Skynet gooit mail toe voor webservers

Vandaag weer een typisch Belgische situatie. De stupiditeiten in dit land zijn haast ongelooflijk.

Een bedrijf heeft internet aansluiting bij Skynet van Belgacom. Vroeger had dat bedrijf ook de website gehosted bij Belgacom maar wegens de dure prijzen is er besloten om de website elders onder te brengen. Dat scheelt hen nu meer dan 300 euro dat ze minder moeten betalen. Akkoord het had ook bij 150 euro kunnen blijven maar Belgacom heeft nooit ook maar enige actie ondernomen om dat bedrijf op de hoogte te stellen dat zij een veel te duur hosting pakket hadden voor de website.

Maar soit dat is een beetje de historie, de website werd elders ondergebracht maar om het simpel te houden werden de vragen, boekingen en dergelijke meer vanop de server geforwarderd naar het skynet e-mailadres opdat er voor de mensen van dat bedrijf geen enkele aanpassing moest worden gedaan op hun bedrijfspc.

Nu blijkt vandaag dat dat bedrijf al bijna een week geen e-mail meer kreeg vanaf de website. Hoogst uitzonderlijk uiteraard aangezien er toch wel minstens dagelijks vragen kwamen vanaf de website.
Ik trek op onderzoek uit en raadpleeg eveneens de hosting provider en wat blijkt?

Belgacom aka Skynet heeft gewoon alle e-mail verkeer van de server geblokkeerd zonder het bedrijf(de klant) of de hoster(eigenaar van de server) ook maar enigszins op de hoogte te stellen. In het kader van spambestrijding luidt het doch hebben de sites op de server vaak niks te maken met het verzenden van spam. Het kan best dat er een andere website op de server is gehacked om spam te versturen en dat Belgacom dan simpelweg alle mailverkeer blokkeert vanaf deze server.

Ik betreur dat er in dit land zulke grote bedrijven zo een onprofessionele daden stellen ten opzicht van hun klanten.
Het is een regelrechte schande dat zoiets kan gebeuren en naast onprofessionaliteit getuigt het ook van minachting voor de klant en onbekwaamheid op de diensten.

Ondertussen heeft dat bedrijf boekingen gemist en ben ik weer enige uren kwijt om alles uit te zoeken omdat Belgacom het simpelweg vertikt om de nodige professionaliteit aan de dag te leggen.
Dit moet wel Belgie zijn …

Van de hoster hoor ik dat ze dit sinds kort doen en dat er nog servers en bedrijven slachtoffer zijn geworden van deze praktijken. Indien u dus eveneens mail laat forwarden naar uw Belgacom e-mail of dat dit het geval is bij 1 van uw klanten dan kan u best alles goed in de gaten houden de komende dagen/weken/maanden om te vermijden dat u slachtoffer wordt van zulke onzinnige handelingen.

UPDATE : Die mensen bellen naar Belgacom en daar beweert men dat het probleem bij de hoster ligt vermoedelijk omdat de hoster niet genoeg betaald aan Belgacom …(Belgacom blokkeert wel degelijk zelf)
Maak het allemaal maar mee in een topland als Belgie …
On-ge-lo-fe-lijk!

 

17 Responses to “Skynet gooit mail toe voor webservers”


  • Skynet (volle dochter van Belgacom) is al vijf jaar lang geen ISP meer; het is de naam van de portal met dezelfde naam.
    De ISP diensten van Belgacom zitten al die tijd al bij Belgacom zelf.
    Natuurlijk is het wel een beetje verwarrend dat wie bij Belgacom internetdiensten afneemt, een @skynet.be mail-adres krijgt.
    Maar ik wou het toch even rechtzetten 🙂

     
  • Dank je 🙂

    Ik heb zelf nooit ofte niks met belgacom te maken gehad, laat staan met skynet.

     
  • Je hebt natuurlijk gelijk met dit.
    Langs de andere kant vind ik dan ook wel weer, dat een bedrijf zich onprofessioneel opstelt door zijn mail te redirecten naar een @skynet en dergelijke.

    Bij een beetje deftige host kan je je mail binnenhalen via pop3, heb je ook webmail, …. waarom dan die omweg maken om over skynet te gaan?

     
  • Om het zo simpel als mogelijk te houden op hun pc.
    En in den beginnen om de overgang langzaamaan te laten verlopen van het voorheen altijd gebruikte skynet adres naar een adres op het domein.

    Misschien wordt het nu wel tijd om het in te stellen zoals je zegt maar het is niet bij de deur om eens snel over en weer te rijden.

    De mensen het zelf laten instellen is geen optie … 🙂
    We zitten in Belgie he 🙂

     
  • Als je dat al erg vindt… Ik heb een abo bij Belgacom van €40,- met een belabberde snelheid en een d/l-limiet van 12 Gb! Dàt is pas schandalig!

     
  • Hey Pascal, een nieuwe look ?
    Alle coporate PR gelul wordt snel terzijde geschoven als men niets meer aan u kan verkopen, er zijn jammer genoeg veel bittere ondernemers in het vak.
    Ik moet toch dat Belgisch relativeren, in Nederland heb je hostingbedrijven gerund door 15-jarigen, wat je daar allemaal ziet..

     
  • Goh, ik weet nog niet of dit de nieuwe look is.
    De widgets werken nog niet naar behoren, eigenlijk helemaal niet, en zo nog wat prullen.
    Effe wachten tot de templates allemaal zijn aangepast voor WP2.5 vooraleer ik kies welke look het wordt.(men interne linking is op het moment serieus nar de knoppen)

    Maar Belgacom heeft het toch gefikst. Ik heb ervoor gezorgd dat er serieus is door gegaan en plots is alles op een wip hersteld. Ik zal zekers zelf het probleem gaan oplossen als Belgacom miljoenen winsten maakt. Niet met mij.

    Belgisch – West-Europees … Allemaal hetzelfde. Een massa betalen en minieme service.

    Maar qua hosting bedrijven zit er in NL idd af en toe wel wat fout. Maar niet alleen bij 15jarigen. Mooi verhaaltje over maar ik zal het maar laten …
    Straks denkt ieder dat deze blog dient om gal te spuwen terwijl ik ook nog wel een artikeltje wil schrijven over hoe men de Google rankings kan verhogen. 🙂

     
  • Ik heb een paar dagen geleden nog een ‘aangename kennismaking’ gehad met een hostingbedrijfje die waarschijnlijk door een 15-jarig werd gerund..het was er aan te zien en ik kon het niet laten om er toch eens iets over te bloggen ..altijd leuk als verstrooiing..

    Als je interne linkstructuur naar de knoppen is waarom niet terug schakelen naar een stabiele versie ? Ziet er anders wel “clean” uit moet ik zeggen:o

    Dave

     
  • Pff, nog eens terug schakelen en dan weerom maar eens upgraden …
    k Zie het niet zitten. 🙂

    Clean and Mean he!

     
  • Een klein voorbeeld : een klant van een webdesign bedrijf besteld domein en hosting. Dat kost bij een Belgische hosting zo`n 150 euro ( Silver Plan ). Dat houdt geen mysql en php functie in. Alleen maar hosting met 2gb limiet.Bij een andere, en wel bekende provider one.com uit Denemarken : 30eur met btw alles erop en eraan. Nu, ik heb een vraagske, wie is de gekke ?

     
  • Voor de duidelijkheid, bij Belgacom kostte het 150 euro?

    Tja, ik heb die mensen toen aangeraden om bij mij hosting te pakken(enkel voor SEO klanten) en die betalen nu 400 euro minder dan bij Belgacom. Jaarlijks.

    Geen idee waarom er zo een dure hosting werd genomen. Al stamde de beginperiode van de site nog ergens in de vroege internet jaartjes dus allicht was er toen minder keuze in de hosting markt. Maar je kan dus ten alle tijde je domein verhuizen.

     
  • Het was bij Hostway.be . Wel een goede support, alles is meteen opgelost, maar toch vind ik het onredelijk duur. Anderzijds zeggen ze : de kosten in Belgie liggen veel hoger dan in Denemarken om zoiets te onderhouden. Dat zou wel waar zijn.

    En ja,je kan je domein verhuizen, maar mensen weten dat niet volgens mij of vinden het een ”probleem”. Daarom moeten ze beter geinformeerd zijn. En dat er een grotere keuze is tegenwoordig betekent blijkbaar niet dat er betere kwaliteit is. Amai, het wordt niet gemakkelijk 🙂

     
  • Ze hebben het dus weer gedaan.
    Belgacom heeft weer de e-mail geblokkeerd.

    Ditmaal gewoon veranderingen doorgevoerd op de e-mailclient opdat we dit niet meer meemaken want bij Belgacom hebben ze er blijkbaar niet het flauwste idee van hoe nu eens effectief spam kunnen bestrijden zonder daarvoor stupide acties te moeten ondernemen.

     
  • Gesproken over Belgacom !!! ZWIJG me erover …. !!!
    Begin dit jaar word ik gecontacteerd door een medewerker van Belgacom met de boodschap dat ik mijn vaste lijn niet meer gebruik en dat die mij dus 17€/mnd kost voor NIKS. Of het dus niet profijtelijk zou zijn die op te zeggen? Ik enthousiast !! Amai, welke provider doet dàt voor zijn klanten? Ik stem dus in die op te zeggen…
    Vorige week bel ik naar Belgacom om te vertellen dat ik verhuis en dat ik mijn contracten wens op te zeggen. Ik neem liever die van mijn vriend over. Allemaal goed en wel, maar dan dien ik wel een verbrekingsvergoeding te betalen… Een verbrekingsvergoeding???!!! “Ja”, zegt de persoon aan de andere kant, “u heeft in februari een wijziging doorgevoerd aan uw abonnement en elke wijziging is steeds gedurende een jaar van toepassing. Dat jaar is nog niet voorbij, dus dat kost u nog 10 maand abonnementsgelden.” In totaal dus 450€ !!!!!!!!!! Door het raam, foetsie, weg, voor niks !!
    Dan ben je ZES jaar TROUWE, betalende klant … En dan hebben ze u zo toch ook aan uw kl*ten zenne !!!

    Iemand suggesties ???

     
  • Hallo,

    Ik krijg ook al 14 dagen geen mails doorgestuurd vanaf onze website, bij Skynet zeggen ze dat onze host op 12 plaatsen staat met spam, de host moet zelf vragen om te delisten.
    Volgens onze host ligt de schuld toch bij Skynet, enfin, ze schuiven de fout naar elkaar door, en er komt geen oplossing.
    Wat raden jullie me aan?
    Toch naar Belgacom overstappen voor de hosting?

    Groetjes,
    Nik

     
  • E-mailadres aanmaken op je eigen domein en instellen in je mailclient.

    Als er cPanel is bij je huidige host is dat een fluitje van een cent.
    2-3 keer klikken ofzo.
    Een goeie hoster helpt je daar bij.

    Belgacom prijzen al eens bekeken? Als die ongeveer hetzelfde zijn dan kan je misschien maar best eens bij Alfahosting kijken.

    Ook Belgisch maar helemaal niet duur en uitmuntende service.

     
  • Belgacom maakt ook gebruik van externe blacklist (o.a. Senderbase). Je mailserver zal dan deze vermelding krijgen in de foutmelding.

    Dus indien de mailserver van je website hoster daar geblacklist is dan zullen de mails inderdaad niet toekomen bij alle Belgacom (@skynet.be, @belgacom.net, alle domeinnamen die gebruikmaken van belgacom mailservers)adressen.

    Indien deze server bij externe blacklisten staat dan kan je moeilijk verwachten dat Belgacom je daarvan op de hoogte brengt. Het is in de eerste plaats de bedoeling te voorkomen ooit geblacklist te worden.
    Er zijn genoeg manieren de dag van vandaag om dit te voorkomen. Het vereist juist een beetje extra werk en dat is er soms teveel aan voor de “goedkopere” hosters…

     
Comments are currently closed.