Google maakt er een zooitje van

Google maakt er de laatste nogal een zooitje van als je het mij vraagt.
Dat komt vooral omdat ze zich concentreren op het bestrijden van spam in plaats van zich te concentreren op het bouwen van een goede zoekindex.
Daarnaast zijn ze blijkbaar ook liever bezig met het inbouwen van tooltjes voor webmasters, veelal nutteloos overigens.

Ik zal u bewijzen dat Google er een zooitje van maakt.
Aan de hand van de term “zoekmachine optimalisatie” in de Belgische versie van Google.

Eerst bekijken we top 10 voor dit trefwoord in Google :
1) Zoekmachine-optimalisatie.be
2) Netlash.com/log/zoekmachine_optimalisatie_kan_je_zelf
3) Netlash.com/tag/zoekmachine-optimalisatie
4) Queromedia.be
5) Optiseo.be
6) Zoekmachine-optimalisatie-seo.be
7) Tribal-im.com/nl/
8) Websem.be
9) Seoguru.nl
10) Saku.nl

Daarna gaan we even kort de inhoud van deze pagina’s/sites analyseren :

1) Een soort van weblog met tevens een forum en een aantal artikelen omtrent SEO. De laatste keer dat er een bericht werd gepost bleek te zijn op 31 oktober 2004 … Ik moet vast niet uitleggen dat in een snel en voortdurend evoluerende sector iets van dik 3 jaar geleden niet geheel het beste actuele nieuws is dat er is te vinden.
2) Een oud artikel van 30 april 2005 met de basisbegrippen van het toenmalige SEO. Niet echt een artikel waar ik het geheel eens mee ben op dit moment maar ten tijde van schrijven was het actueel.
3) Een tag pagina van Netlash met onderwerpen verzameld rond zoekmachine-optimalisatie. Niet echt nuttig lijkt me.
4) Queromedia, een SEO bedrijf
5) Optiseo, een SEO bedrijf
6) Weblog die actueel is en waar ik zelf al eens wat ronddwaal
7) SEO bedrijf
8) SEO bedrijf vermoed ik
9) Een mooi uitgebouwde site met boordevol SEO info en zelfs een heuse SEO handleiding die actueel zijn.
10) Een zoekmachine optimalisatie blog waar echter weinig te vinden is de laatste tijden en dat blijkbaar meer dienst doet als linkportal(zie 2 linkpagina’s onderaan)

Nu heb je volgens mij 2 grote groepen mensen die op zoek zijn naar zoekmachine optimalisatie, bedrijven die zoekmachine optimalisatie nodig hebben voor hun website en mensen die op zoek zijn naar nuttige informatie omtrent zoekmachine optimalisatie.
Aan de hand daarvan gaan we even demonstreren wat op basis van deze 10 resultaten een meer logische ranking zou zijn :

1) Optiseo.be
2) Seoguru.nl
3) Queromedia.be
4) Zoekmachine-optimalisatie-seo.be
5) Websem.be
6) Tribal-im.com/nl/
7) Netlash.com/log/zoekmachine_optimalisatie_kan_je_zelf
8) Netlash.com/tag/zoekmachine-optimalisatie
9) Saku.nl
10) Zoekmachine-optimalisatie.be

Opvallend is dat de eerste resultaten in Google, die die het meeste worden aangeklikt, eigenlijk de slechtere resultaten zijn. Ofwel oud ofwel hopeloos achterop. De nr1 vind ik zelfs niet in de top50 thuis horen.
Als ik echt streng ben dan horen er eigenlijk zelfs maar 4 a 5 sites in de top 10 te staan voor de term zoekmachine optimalisatie.

Wanneer ik de SERP’s uit Google, MSN.be, LIVE Search en Yahoo bekijk dan blijkt duidelijk dat Msn.be en LIVE Search de betere resultaten voorschotelen.
Doch moet opgemerkt dat Google het veruit het slechtste doet van al die grote zoekmachines.

Ze kunnen bij Google misschien eens beginnen nadenken of een hype eeuwig blijft duren zonder dat daar de gewenste kwaliteit tegenover staat.

Conclusie :
Google gaat kwalitatief achteruit en moet daar dringend iets aan doen. Vooral het klakkeloos aannemen dat een oudere website betere resultaten geeft is niet de beste maatregel die ze ooit namen(beslissing genomen om spam te bestrijden).
Microsoft lijkt met Msn en Live Search vooruitgang te boeken al moet gezegd dat LIVE Search nog verre van op punt staat.
Bij het zoeken kan u beter meerdere zoekmachines raadplegen en eventueel zelfs een aantal niche zoekmachines inschakelen.
85 a 95 % van de Belgen en Nederlanders zoekt met Google zonder zich af te vragen of er geen andere en betere opties zijn. Misschien moet men daar maar eens rekening mee gaan houden.
Effectiever zoeken kan!

 

8 Responses to “Google maakt er een zooitje van”


  • Hoi Pascal,
    ik moet je volledig gelijk geven! Bij veel onderwerpen die je ingeeft, krijg je resultaten aan de top die totaal niet relevant zijn voor waarnaar je eigenlijk op zoek bent. Miscchien moeten de criteria die de rangschikking bepalen maar eens grondig herbeken worden. 😉

     
  • Het is voor mij een wonder dat Google zulk een zware dominantie heeft in de zoekmachine markt.
    En dat is louter omdat veel mensen gewoon niet aan een alternatief voor Google denken.
    Zouden ze soms toch beter eens doen, ik doe het ook regelmatig als ik weer eens niet gevonden krijg wat ik zoek.
    Een paar zoekmachines gebruiken of een meta zoekmachine inschakelen bespaart soms veel zoekwerk.
    🙂

     
  • Interessant artikel en deels ben ik het met je eens. Echter, ik zie geen duidelijke reden waarom opeens een van de SEO bedrijven de toppositie krijgt. Dat is vrij subjectief denk ik. Overigens staat in Nederland al jaren de handleiding van SEOGuru.nl op nummer 1.

     
  • Mja, in Nederland wel maar het gaat over de resultaten voor Google Belgie.

    Ik heb geen banden met Optiseo of zoiets hoor, mocht je je dat afvragen.
    Ook niet met Queromedia dus ik zet die daar niet omdat ik er iets mee te maken heb.

    Waarom ze op nr1 en nr3 komen?
    Simpel, als men op zoek is naar SEO zijn dat de professionals die ranken.
    Dave heeft ook een SEO blog en rankt nu nr1 maar hij is niet beschikbaar als SEO’er voor zover ik weet.

    Dus lijkt het me op zich allemaal redelijk logisch…

     
  • Ja, klopt, begrijp dat het hier over de Belgische resultaten gaat, maar ik dacht ik laat het je even weten.

     
  • Leuke post, het is inderdaad zo dat Google soms eigenaardige resultaten vertoont. Ik denk dat het vaak zo is dat de bedrijven met de juiste seo strategieen bovenaan komen en niet zozeer de meest relevante zoekresultaten.

     
  • Zoekmachines worden steeds slimmer en alleen maar een goede SEO strategie is niet meer voldoende.

     
  • Inderdaad, meer en meer wordt er melding gemaakt dat er menselijke interactie is vanuit Google om sites te beoordelen. Slecht nieuws voor SEO bedrijven, goed nieuws voor de consument.

     
Comments are currently closed.