De meest gemaakte SEO fouten bij bedrijfswebsites

Wanneer je zo een beetje rond surft op het wereldwijde web en je bekijkt de websites van bedrijven dan kom je soms tot verrassende vaststellingen omtrent de zoekmachine vriendelijkheid van die websites.

Enkele van de meest gemaakte fouten :
1) Het ontbreken van een degelijke html sitemap.
2) Een niet geoptimaliseerde url structuur.
3) Een slecht gebruik van de titel tag en de meta description en keywords.
4) Het gebruik van frames allerhande.
5) Duplicate content binnen de eigen site door op verschillende manieren naar urls te verwijzen.
6) Een gebrek aan promotie qua zoekmachine optimalisatie. Beter gezegd te weinig inkomende linken.
7) Verwaarlozing interne link structuur.
8) De site enkel gebruiken als visitekaartje.
9) Het klakkeloos verwijderen van oude pagina’s terwijl er nieuwe worden aangemaakt die op hun beurt weer zullen worden verwijdert.
10) Een overmatig gebruik van flash objecten binnen de site.
11) Anoniem willen blijven of het niet goed presenteren van het bedrijf.

Dit zijn stuk voor stuk punten die op vele websites worden verwaarloost terwijl het perfect mogelijk is om uit deze dingen voordeel te halen.
We lichten even toe :
1) Een html sitemap is absoluut nodig. Een zoekrobot moet zo snel mogelijk zo veel mogelijk pagina’s kunnen bereiken bij zijn bezoek aan uw site. De sitemap verdeelt ook interne pagerank over de pagina’s wat deze pagina’s meer sterkte geeft en meer kans op succes om te scoren in de SERP‘s.

2) De url structuur van een website kan het praktische ook aan het nuttige koppelen. Sleutelwoorden in de url tellen mee in de zoekmachine algoritmes. Urls die eindigen op index.cfm?c=4355Ykgk&m=frtkhlk zijn niet echt behulpzaam, /zoekmachine/google/ bijvoorbeeld is dat wel. Zowel voor de zoekmachine rankings als voor de bezoeker. Urls zijn vaak bewerkbaar via .htaccess op linux servers met mod_rewrite en op windows servers met ISAPI_rewrite.

3) De titel tag verschijnt helemaal linksboven in de browserbalk en is tevens een zeer belangrijk factor bij zoekmachine optimalisatie.
De meta description verschijnt dan weer vaak bij de presentatie op SERP’s van uw pagina/site en is dus het eerste advertentie blok waar u bezoekers mee kan lokken.
De meta keywords tag is minder belangrijk maar het is een kleine moeite om deze even mee te nemen als u toch bezig bent.
In de meta description kunt u best enkele sleutelwoorden gebruiken maar hou er vooral rekening mee dat dit uw lokkende tekst wordt die zoekmachine bezoekers te zien krijgen.
De titel tag is uitermate belangrijk, u houdt deze best vrij kort en verwerkt er de belangrijkste sleutelwoorden in.
Maar er is meer, u moet deze factoren ook per pagina zo uniek mogelijk maken. Anders loopt u het risico door een duplicate content bestraffing te worden achteruit gesteld.
Voor het bepalen van duplicate content kijkt Google bv als eerste naar deze 3 dingen(title, description en keywords).
Bovendien handelt elke pagina vermoedelijk wel over iets anders dus is het aan te raden deze sterke algoritme factor maximaal te benutten.

4) Het gebruik van frames is sterk af te raden. Google leest enkel de broncode van een pagina, bij gebruik van frames staat daar enkel een verwijzing naar de locatie van het frame. Yahoo heeft hier iets minder last mee maar het uiteindelijke gevolg is toch altijd dat de frame pagina’s zonder navigatie en de rest van de (bedoelde) zichtbare pagina in de zoekmachine indexen belanden.
Dat houdt vooral in dat er geen linken staan naar uw homepagina of andere elementen binnen uw site. Zeer gebruiksonvriendelijk voor de lezer EN de zoekrobotten.

5) Binnen de eigen site hebt u soms verschillende urls die dezelfde content weergeven. Zo kan je deze blog bereiken via de gebruikelijke domeinnaam deinternetmarketeer.be maar ook via deinternetmarketeer.be/index.php en mocht ik er geen mouw hebben aangepast ook via www.deinternetmarketeer.be en www.deinternetmarketeer.be/index.php.
Dat zijn dus 4 mogelijke urls die hetzelfde voorschotelen. Dat kan leiden tot een duplicate content probleem maar ook verdeelt het de sterkte bedoelt voor 1 pagina over 4 pagina’s(wanneer men naar de verschillende versies linkt). U hebt liever 1 sterke pagina dan 4 kwartsterktes die hetzelfde presenteren maar minder scoren?
Vaak wordt deze fout gemaakt door designers van websites. Is het niet via de navigatie dan gebeurt het wel door de link die achter het logo van het bedrijf zit.

6) Het is niet zo dat wanneer u uw site aanmeldt bij zoekmachines dat deze automatisch wordt opgenomen. Het is zelfs niet zo dat u zeker gaat worden opgenomen. Een zoekmachine bekijkt na een aanmelding enkel uw link en weegt deze om te zien of ze wel genoeg bruikbaar en nuttig is voor zoekers.
Uw site moet een zekere sterkte krijgen op allerlei gebied vooraleer u daadwerkelijk in aanmerking komt om te worden opgenomen. Nog belangrijker wordt dit allemaal om de rankings te bepalen. U wilt toch ook zo hoog mogelijk staan in de zoekresultaten?
Er zijn 2 relatief belangrijke factoren die bijdragen tot sterkte van een site.
Trust : Een soort van geloofwaardigheidsscore van uw site. Hierbij speelt leeftijd van het domein/de site een rol net als de externe linken die u plaatst in uw website en tevens de externe linken naar uw site.
Pagerank : Een soort van kwaliteitsscore op basis van linken op het hele internet. Des te hoger de kwaliteit van de site waarop iemand een link naar u plaatst, des te meer gewicht brengt deze link naar uw site. Dit geldt deels ook binnen uw site.
Zorg ook voor goede linkteksten(zichtbare gedeelte van een link) aangezien de woorden hier gebruikt ook een belangrijke factor zijn voor zoekmachines om het onderwerp van uw pagina te bepalen.
Merk op dat de toolbar pagerank die zichtbaar is gemaakt door Google niet representatief is voor echte pagerank.

7) Heel veel sites vergeten dat ze binnen de site ook kunnen linken. Deze linken tellen uiteraard ook mee. Interne linken moeten op 3 manieren worden gebruikt :
– Om linktekst toe te wijzen aan een pagina
– Om diepe pagina’s zo snel mogelijk vindbaar te maken voor zoekrobotten
– Om de toegewezen kracht van een website te verdelen over alle pagina’s binnen die site waarvan u wenst dat die pagina’s goed scoren.

8) Gebruik uw site niet louter als een visitekaartje. Als u dan toch actief bent op het internet schrijf dan wat pagina’s over uzelf, over uw kennis van het onderwerp of gewoonweg pagina’s om bezoekers te lokken. Websites als visitekaartje is mooi maar waardeloos op seo gebied. U laat een heel gebied onontgonnen.

9) Verwijder geen pagina’s omdat er een nieuw seizoen is aangebroken of dergelijke. Als u pagina’s toch verwijdert doe er dan via .htaccess een 301 redirect op naar de meest relevante pagina binnen uw site zodat de sterkte van de pagina niet verloren gaat.
Indien u bijvoorbeeld telkens er een nieuw seizoen is oude pagina’s verwijdert en nieuwe toevoegt dan gaat de net opgebouwde kracht van die pagina’s verloren terwijl de nieuwe pas tegen volgend seizoen dezelfde kracht terug hebben opgebouwd.
Niet doen! Organiseer uw website op zulk een manier dat u een geraamte hebt dat altijd dienst kan doen en telkens maar weer sterker kan worden. Bv : reizen, verdeel uw website in landen secties. Verdeel die op hun beurt in regio secties enzoverder.
Op die manier verliest u zo weinig mogelijk van de reeds opgebouwde sterkte versus telkens terug opnieuw te moeten gaan bouwen vanaf 0.

10) Flash objecten op uw site kunnen een toegevoegde waarde betekenen. Doch is het belangrijk er rekening mee te houden dat deze objecten niet leesbaar zijn voor zoekmachines. Informatie ingebouwd in flash objecten gaat verloren voor de zoekmachines.
Tevens wordt het al snel druk op een website met vele bewegende of kleurrijke objecten. Hou het sober, vermoei uw kijkers niet opdat ze zonder probleem(oogvermoeidheid) door uw site kunnen waden.

11) Stel uzelf voor, wees informatief. Maak een “Over ons bedrijf” pagina waar u de medewerkers voorstelt, de sector waarmee u zich bezig houdt en zo verder. Mensen weten graag bij wie ze terecht komen.

Tips :
– Optimaliseer niet voor zoektermen die geen bezoekers lokken of steek er zo weinig mogelijk tijd in(prestige is soms ook een factor voor een zoekterm)
– Hou uw lezers op de hoogte van het reilen en zeilen binnen uw bedrijf via een weblog. U kan hier telkens de laatste nieuwtjes vermelden en kan eventueel hier en daar wat pagina’s extra kracht meegeven door er een linkje naar te plaatsen
– Zet geen publiek bekijkbare teller op uw site die belangrijke gegevens vermeldt. Uw concurrentie kan zonder probleem de gegevens van uw site optimaliseren voor eigen gebruik.
– Huur een seo consultant in als u niet zeker bent van uw stuk

 

24 Responses to “De meest gemaakte SEO fouten bij bedrijfswebsites”


  • Mijn zegje over je vernoemde punten:

    1) Het ontbreken van een degelijke html sitemap: Dit is jammer genoeg een onderschat probleem. De kracht van een sitemap wordt nog altijd onderschat.

    2) Een niet geoptimaliseerde url structuur: Dit is bij de meeste bedrijven niet eens bekend. Ze zijn veelal tevreden wanneer ze een site hebben. Een zoekmachine vriendelijke url is een van de basissen voor een geoptimaliseerd website.

    3) Een slecht gebruik van de titel tag en de meta description en keywords: Omdat dit werk veel tijd in beslag neemt, wordt het meestal niet behandeld. Dubbele tags zijn vandaag de dag nog steeds een probleem.

    4) Het gebruik van frames allerhande: Weg me die hap. Deze gebruikten ze in 1980. Het is de vijand van de zoekmachines.

    5) Duplicate content binnen de eigen site door op verschillende manieren naar urls te verwijzen: Als je een standaard cms gebruikt on zelf je url maakt, kan het al snel voorkomen dat je duplicate content creëert. Dit is een gemiste kans in de zoekmachines.

    6) Een gebrek aan promotie qua zoekmachine optimalisatie. Beter gezegd te weinig inkomende linken: Hiermee bedoel je offpage optimalisatie, maar je hebt gelijk. Hier wordt nog altijd weinig tot geen aandacht aan besteed terwijl het zo veel invloed heeft.

    7) Verwaarlozing interne link structuur: Door een nette internet link structuur kan je makkelijk ervoor zorgen dat je de pageviews per bezoekers omhoog krikt. Ook is het belangrijk voor het onpage optimaliseren.

    8) De site enkel gebruiken als visitekaartje: Geen commentaar.

    9) Het klakkeloos verwijderen van oude pagina’s terwijl er nieuwe worden aangemaakt die op hun beurt weer zullen worden verwijdert: Dit is niet echt een probleem voor de bezoekers, maar de zoekmachines zullen de 404 pagina’s niet prettig vinden.

    10) Een overmatig gebruik van flash objecten binnen de site: Dit is nog steeds af te raden. Ook al worden zoekmachines steeds beter in het herkennen van Flash, het is niet aan te raden om flash te gebruiken voor je navigatie. (Menu)

    11) Anoniem willen blijven of het niet goed presenteren van het bedrijf: Geen commentaar.

    Ik realiseer me net dat dit een artikel is van een jaar geleden, maar ik dacht dat ik dit toch even moest melden 🙂

     
  • Allemaal goede punten en terecht. Om goed te scoren binnen Google zijn er echter nog andere zaken die essentieel zijn. Alles begint met validerende code (volgens W3C normen) van zowel de pagina’s als de css files, dan is de structuur en opbouw essentieel (hoe is de flow van de site?), volgende stap is snelheid, snelheid en snelheid. Je moet tegenwoordig alles gecomprimeerd aanbieden en daar waar nodig zorgen voor cache, javascript, css moet gebundeld en gecomprimeerd worden aangeboden. Dan is er zo iets als evenwicht… wat zijn de belangrijkste termen waar men wil mee gevonden worden en hoeveel komen deze voor in de site. Laat duidelijk zijn dat een perfect evenwicht nodig is tussen titel, metatags, inhoud, h1,h2, bold… dan heb je 30% van het werk erop zitten en begint het belangrijkste namelijk de backlinks. Kwalitatieve links vanuit sites binnen jou niche zijn essentieel. Dit kan op duizend en één manieren gebeuren.

    SEO is traag zeggen ze, maar het kan allemaal op één dag desnoods. Bv. de nieuwe domein http://www.bestebakkervanvlaanderen.be staat op één dag volledig geindexeerd in Google en heeft binnen de 16 uur top resultaten. Dit komt door volledige optimalisatie en correcte backlinkbuilding. Het kan allemaal als je weet hoe het moet. SEO is voor kenners, al kan je veel bereiken als je zelf veel goede content aanmaakt, maar het zal veel langer duren!

     
  • validerende code en snelheid?

    Dat zal (samen) op een schaal van 1 op 5000 (of meer) doorwegen op je rankings vermoed ik.

    Maar t is een mooi verkooppraatje…

     
  • Verkoopargumenten zijn dat nu net niet… maar als je zo een beetje de blog van Google hebt gevolgd en die van Matt Cuts dan zou je zo niet reageren. Snelheid zal je nog veel horen in 2011 en ik zeg het je nu al… ben je niet mee dan val je af.
    Gebruik GZIP, caching en google speed. Een kleine tip. Je zal hem nog vaak horen volgend jaar!

     
  • Beste, het interesseert me hoegenaamd niet wat Matt Cutts of de Google blog heeft te zeggen.

    Tijdverlies. Overbodige kosten.

    Dat van die validerende code daar zijn ze zo ongeveer al een jaar of 5 over bezig. Gaan ze nog veel meer jaren over bezig zijn. Feit is dat als ze niet validerende sites gaan benadelen dat ze dan een boel waardevolle info gaan devalueren. Want de overgrote meerderheid der sites wordt niet door een SEO bureau gemanaged.

    Site snelheid, als je site traag is dan is dat niet goed(voor je bezoekers!) maar er zijn bitter weinig sites in Belgie of Nederland die traag zijn.
    Misschien interpreteer je hun woorden fout en denk jij nu dat als je je site sneller maakt dat je dan beter gaat scoren …
    Ik weet het niet … ben al langer dan vandaag gestopt met het lezen van nutteloze blogs zoals die van MC en Google.

     
  • enne, “correcte backlinkbuilding” en een “tijdsspanne van 16 uur” gaan niet samen in dezelfde paragraaf 😉

     
  • Natuurlijk… in April kon je lezen dat Matt Cuts schreef dat snelheid 1 van de ongeveer 200 factoren is die van belang zijn voor ranking. Je hebt dus tijd gehad om het uit te testen. En dan heb ik het nog niet over wat er de laatste weken door Google zelf over hun methode van ranking hebben gezegd. Het gaat niet over interpretatie, want het zijn allemaal bevestigingen van zaken die ik al wist en zelf na jaren heb ondervonden.

    En ja… je hebt maar één backlink nodig om binnen het uur geïndexeerd te worden. Of is dat een geheim dat enkel voor professionelen gehouden moet worden?

     
  • “het interesseert me hoegenaamd niet wat Matt Cutts of de Google blog heeft te zeggen”

    🙂

     
  • W3c valid code..na 10 jaar nog steeds een springlevende stadslegende..

    Ook al reeds 10 jaar TOTAAL ontkracht..zowel de google sites als zowat alle top 10 posities die je tegenkomt hebben GEEN valid W3C code…

    Kinderpraat van amateur websitemakers die zich willen profileren met een codeerkunde..

    Ik ben blij dat ik die wannabe wereld heb verlaten..teveel prietpraat…nog meer onnozelaars….. 🙂

     
  • Tja, mij kan het ook gestolen worden. 🙂

    Maar Pieter is nog jong (denk ik toch), misschien heeft hij er toch wat aan.

    prietpraat, seo te lezen op internet in een notedop. (enkele uitzonderingen niet te na gelaten)

    Het probleem is ook vooral dat Google zo dominant (zeg maar arrogant) is en dat de massa staat te springen om de meest onnozele Google prietpraat te horen.

    Laten ze een scheet dan staat de hele internet wereld op zen kop.

    Sinds vandaag ben ik overigen voorgoed overgeschakeld op Bing. Strontbeu op getrackte linken te moeten klikken als je uitgelogged bent EN aangeeft dat je niet wil weten van zoeken op basis van geschiedenis.

    Bing Bing Bing, de prietpraat heeft geen zin. Het is gewoon een hype, niet beter dan het andere slijk …
    (Pascal haast zich naar de medicijnkast om zijn anti-Google pilletjes te gaan pakken)

     
  • Overigens, mooie opmerking van die prietpraat. Ik ben nu al een tijdje bezig met niets anders als prietpraat te verkondigen.
    Heb je geen zin om ook prietpraat te verkondigen?
    Kunnen we beiden onze prietpraten doen pingen?
    Of als er iemand anders wat prietpraat wil komen verkondigen op deze weblog..?
    Be my guest, schrijf wat prietpraat (niks goor aub) en dan publiceer ik het wel onder de titel prietpraat van de week ofzo…

     
  • en wat voor prietpraat is volgende nu weer?

    “Dit domein zal ondanks de +7.K bezoekers/maand uiteindelijk helemaal verdwijnen, van het moment dat de jaarlijks contract afloopt is het gedaan. I don’t like loose ends..”

    Alleen om die domeinnamen handelaren een loer te draaien zou ik minstens het domein houden!!!

     
  • Wel een spider zal misschien geen rekening houden met het feit dat je code niet valideert of niet, maar als je een iets of wat professionele website wil neerzetten dan moet die er op elk systeem en elke browser gelijk uit zien, dan moet hij er ook op mobiele systemen goed uitzien. Valideren van je code is de eenvoudigste methode om dit te bereiken. Validerende code zal er ook voor zorgen dat de snelheid van je pagina optimaal is en elke milliseconde vertraging op een spider is een milliseconde te veel. Geen validerende W3C code wijst ten alle tijde op amateurisme en is iets dat je voor jezelf doet en niet voor een klant. Je spreekt hier niet met een wannebe… vraag me trouwens af als jullie zo zeker zijn van jullie stuk dat deze site bv. maar een pagerank van 3 heeft (en kom nu niet af dat pagerank alleen voor amateurs is en dat dit al lang niet meer van toepassing is). Ben waarschijnlijk één van de weinigen die sites tot pagerank 8 heeft gebracht en als je op dat niveau wil meespelen dan tellen alle details. Zoals ik al zei alles in dit artikel is correct en zijn goede punten; wijs er alleen op dat snelheid vanaf heden een inslaggevende factor is en als je een beetje had opgelet dan weet je dat er ferme klappen worden uitgedeeld aan websites die zich niet aan de nieuwe normen houden (publiekelijk aangekondigd door Matt Cuts, die je niet wil horen, maar wel de gene is die ons voor de eerste maal heeft gezegd hoe indexatie vanaf nu zal lopen). Kijk… je mag zeggen wat je wil, of je kan ook eens luisteren. Ik spreek hier niet over gissen, SEO is weten en heb geen tijd voor rotzooi.

     
  • En waarom zou ik luisteren naar prietpraat?

    Ga nog wat verder lucht bakken, of gebakken lucht inademen jongen.
    Je bent hier duidelijk op het verkeerde adres.

     
  • mweih mweih, Matt Cutts en zijn zwarte pieten gaan ons nog doen verschieten!

    Duh!

     
  • duidelijk… maar daar lig ik niet wakker van! Als je ooit tips nodig hebt dan hoor ik het wel.

     
  • Wel, ik zie nu dat je pas in 2007 begonnen bent… wel dan ben je nog een groentje tegenover mij! En jij dacht dat ik jong was, grappig.
    Heb het gevoel dat jullie enkel op mijn reacties met negatieve zin wil reageren en dat alles wat ik zeg door jullie zal neergehaald worden… waarom is dat nodig?
    Gebakken lucht? Matt Cuts… mweih mweih?? Of je nu wil of niet, Google is de belanrijkste zoekmachine en als je op die eerste plaats in Google wil staan moet je heel consequent en correct te werk gaan. Er is geen ruimte voor fouten als je aan de top wil zijn en blijven. Alles wat ik doe is handwerk, alles wat ik toepas is gebaseerd op jaren ervaring (en ja ik was er al bij toen het internet nog platte tekst was) en als jullie enkel negatief willen reageren (weet niet, uit een zeker vorm van frustratie?) dan hou ik jullie niet tegen hoor. Veel succes ermee!

     
  • Pietertjen,

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Deeplink
    http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_aspects_of_hyperlinking_and_framing#Belgian_Association_of_Newspaper_Editors_v._Google

    Wat ga jij me precies leren over Google en/of SEO?
    Van Nederlandse internet juristen specialisten tot wereldwijde goeroes kunnen ze niet eens een arrest lezen.
    Ze lullen er dan jaren over en verkondigen niets als prietpraat.
    Op een gegeven moment maakte een betwetertje zoals jij, met de ballen verstand, gebruik van betreffende wikipedia artikelen om mij te beschuldigen van een hoop prietpraat.
    Waarop ik netjes eens de puntjes, wereldwijd, op de i heb gezet…

    Prietpraat, Pietertje, jij houdt je bezig met prietpraat. En bij Mattie Cuttie lees je niks anders dan prietpraat.

    In 1 woord : prietpraat.

     
  • Ik ken dat wiki artikel/nieuwsitem al hoor en dat je Matt Cuts niet echt af kan heb ik je zelf weten schrijven op zijn blog…
    wist echter niet dat je zo een negatieve kerel was.

     
  • Kijk eens aan!

    Alst geen +25 graden is moeten de mensen mij gerust laten 😉

    En nu hop, naar de blog van Cuttie Muttie en de grote geheimen hoe je kan scoren in Google leren.

    Hups, alle SEO prietpraters een stamp onder hun achterste uit de richting van deze blog graag. En neem de Google slaafjes mee.
    (Overigens ook gene reclam voor Android wat gij hier komt vertellen, seo-guru … rofl )

     
  • en plots tover je een lach op mijn gezicht! Is inderdaad waar over die +25 graden 🙂

    Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, neem aan dat er veel mensen zijn die alles wat Matt Cutts publiceerd overnemen en zelfs van een brug zouden springen moest hij zeggen dat je zo op nummer 1 terecht komt. Feit blijft dat je zelf ook mag nadenken en daar kan ik je alleen maar bijstaan.

    Ben echter nogal een pietje precies… en dat bedoelen jullie waarschijnlijk met showen van codeerkunde. Maar het is me gewoon opgevallen dat als je alles perfect zet en de focus op snelheid legt (kan evengoed door caching) je betere resultaten bekomt.

    Toch bedankt om er een positieve draai aan te geven! Zal ze de groeten doen bij Android en vlug vlug nog eens de blog van Matt Cuts gaan checken. Google slaafjes follow me!! 🙂

     
  • Toch niet zo simpel om de ranking van een webshop of website te verhogen. Veel geduld hebben.
    De bedrijven dat beloven om in een paar dagen uw site op de eerste pagina van google te laten verschijnen. Ik geloof daar niet veel van.

     
    • Dat hangt er vanaf, als voorheen de website zeer seo onvriendelijk was en er is sterkte in de website dan kunnen enkele aanpassingen soelaas brengen op een aantal dagen/weken.

      Leuke website/product heb je overigens.
      Al eens geprobeerd Nortom led lampen of Nortom ledlampen als titel te gebruiken?
      NortomLed lampen is niet echt een winnaar denk ik 😉

       
  • Het is overigens verbazende stil rond die laadtijd van websites op tinternet… 🙂

     
Comments are currently closed.