Toegevoegde zoekresultaten

De toegevoegde zoekresultaten zijn beter gekend met de Engelse term, supplemental results.

Toegevoegde zoekresultaten? Waar?

De toegevoegde zoekresultaten zijn te herkennen in de Google pagina’s. In het groen staat bij elk resultaat de url en de grootte van het bestand. Wanneer daarachter de melding toegevoegde zoekresultaten verschijnt bevindt deze zich in de 2e db van Google.
www.site.nl/?pagina=11 – 41k – Toegevoegde zoekresultaten –

Wat zijn nu de toegevoegde zoekresultaten?

Google opereert grofweg met 2 grote databases waaruit het de zoekresultaten haalt alvorens deze aan de gebruiker getoond worden. De hoofdindex bevat de belangrijkste resultaten en de toegevoegde resultaten eerder de, in Google’s ogen, minder belangrijke resultaten.

Toekomst en verleden toegevoegde zoekresultaten?
Vroeger (en momenteel nog grotendeels van toepassing) kwam men vooral in de toegevoegde resultaten terecht vanwege duplicate content, gedupliceerde of te sterk op elkaar gelijkende pagina’s.
Er zijn nog tal van andere redenen natuurlijk en momenteel wordt deze db met resultaten alsmaar sneller door Google aangesproken om de pagina’s van sites in op te bergen. Dit is wellicht een overgangsfase voor deze db die wellicht ergens dit jaar zijn nieuwe functie volwaardig zal opnemen.
Momenteel worden de toegevoegde resultaten niet zo snel aangesproken. Er zijn vermoedens dat ze pas in beeld komen wanneer er bij een zoekopdracht minder dan 1000 resultaten in de hoofdindex te vinden zijn. Wanneer dit gebeurt neemt Google ook een kijkje in de toegevoegde resultaten en voegt deze bij de resultaten uit de hoofdindex.

Het heeft er echter alle schijn naar dat Google in de toekomst de 2 databases dichter bij elkaar gaat brengen. Dit is momenteel al het geval op 1 datacenter waar men allicht eerst mee test alvorens de toekomstige veranderingen definitief door te voeren. Wanneer dit werkelijkheid wordt zal Google de hoofdindex dus gebruiken om de allerbelangrijkste resultaten te herbergen, de andere db zal meer gebruikt worden als volwaardige 2e index.
Dit zou kunnen te maken hebben met een reorganisatie voor het opbergen van de informatie die ze vinden op het internet. Door het steeds groeiende aanbod aan websites zien zij zich genoodzaakt om maatregelen te nemen om dit op te vangen. Dat zal dan waarschijnlijk uitdraaien op het zo fris mogelijk houden van de hoofdresultaten en het ietsje minder intensief updaten van de toegevoegde zoekresultaten.

Oorzaken om in de toegevoegde resultaten te belanden?

Duplicate content : te sterk op elkaar lijkende pagina’s of gekopieerde inhoud
– Te onbelangrijke pagina : een pagina die amper links heeft en bijgevolg als niet belangrijk wordt beschouwd door Google
Overtreding regels : pogingen tot spammen in het verleden of andere overtredingen tegen de Google regels
– Pagina’s bestaan niet langer : oudere pagina’s die inmiddels zijn verwijdert maar nog steeds in de db van Google zitten
SEO onvriendelijke urls : dynamische urls met veel parameters in de url. Google heeft nog steeds problemen met het indexeren van zulke urls.
– Andere oorzaken …

Mogelijke oplossingen?

– Bij duplicate content oorzaken is het belangrijk er voor te zorgen dat de titel en inhoud zo uniek mogelijk zijn voor elke pagina
– Bij het in het verleden overtreden hebben van de Google regels moet u ervoor zorgen dat elke inbreuk tegen de regels opgelost wordt
– Pagina’s die niet langer bestaan kunnen best via een 301 redirect worden doorverwezen naar een soortgelijke pagina

Maar in alle gevallen moet u er tevens voor zorgen dat u nieuwe kwaliteitsvolle en relevante links naar uw pagina laat verwijzen. De interne linkstructuur moet tevens zo goed als mogelijk de waarde van de site over de hele website verspreiden.
Bij het zoeken naar links is het tevens zeer bevorderlijk deeplinks naar de bewuste pagina’s te verkrijgen.

 

6 Responses to “Toegevoegde zoekresultaten”


  • Beste !

    Kan ik met dezelfde titels ook supplemental gaan ?
    Ik heb alsook een vraagje over duplicate content !
    Als ik nieuwberichtjes neem van een site.
    Dan Bron : Nieuwsblas.be
    Is dit dan ook duplicate ?

    mvg

     
  • Hallo Gaitano,

    Om duplicate content te bepalen kijkt Google eerst naar de titel, description en h1 in de pagina.
    Als die hetzelfde zijn kan dat al reden zijn om je pagina in de supplemental results (of toegevoegde zoekresultaten) te plaatsen.
    Daaromtrent is een interessante test gedaan door CrankyDave :
    http://www.davidcastle.org/BB/page-titles-the-si-vt2890.html

    Qua nieuwsberichten zou ik me geen zorgen maken tenzij de nieuwsberichten de site overheersen of de enige content zijn op de pagina.

     
  • Thanks, maar…
    Bij hoeveel procent tekst praten we over duplicate content?

     
  • Hello,

    Dat valt moeilijk te zeggen.
    Aangezien het een algoritme is die dat berekent is dat afhankelijk van de variabelen die meespelen in de berekening.
    Welke variabelen dat exact allemaal zijn en welk gewicht ze hebben in die berekening zal slechts een beperkt aantal mensen weten. En die bevinden zich dan wellicht allen binnen de muren van Google…
    Veel hangt af van hoe je die duplicate content verwerkt in je site/pagina.

    Je kan gerust stukjes aanhalen en in je site werken maar ik zou daarmee niet overdrijven.
    Zorg er in alle geval voor dat je titel en metas uniek zijn net als de eventueel gebruikte h1, h2,…
    En zorg ook voor unieke content want enkel op duplicate content draaien brengt je site in gevaar.

     
  • Over duplicated content loop ik ook nog met een vraag. Stel ik heb een portal-website, waarbij bepaalde onderdelen/pagina’s meerdere keren (letterlijk) terug komen. Als ik deze terugkerende onderdelen dmv een iframe telkens vanaf de zelfde locatie inlaad, hoe ziet google dat? Telt deze content dan ook als duplicated?

     
  • Een iframe wordt sowieso niet echt beschouwd als onderdeel van een pagina.
    Een beetje zoals een website met frames, die wordt ook niet geïndexeerd als geheel maar wel de pagina’s afzonderlijk.

    En je hebt het waarschijnlijk over kleine onderdeeltjes van een pagina wat ook geen probleem zou mogen opleveren als de code in je bron staat.

    Geen probleem dus lijkt me.

     
Comments are currently closed.